سیتوکین ها و اکسید نیتریک ممکن است از سلول های جزایر پانکراس در برابر آسیب محافظت کنند

6دسامبر 2021- در گزارش یک تحقیق جدید قبل از چاپ در ژورنالFunction ، اعلام شد که سیگنال حاصل از سیتوکین (پروتئین های ترشح شده توسط انواع مختلف سلول ها) از سلول های بتا در پانکراس در برابر استرس های محیطی محافظت می کند. عملکرد سلول های بتا در افراد مبتلا به دیابت مختل می شود و پیش از این دانشمندان تصور می کردند که قرار گرفتن سلول های بتا در معرض سیتوکین های التهابی در این آسیب نقش دارد.

محققان توالی RNA تک سلولی را در جزایر پانکراس موش‌هایی که به مدت 18 ساعت در معرض سیتوکین‌ها قرار گرفته بودند، بررسی کردند. آنها دریافتند که قرار گرفتن در معرض سیتوکین ها منجر به بیان ژن‌های مرتبط با تولید اکسید نیتریک می‌شود، ماده‌ای که باعث گشاد شدن عروق می‌گردد. محققان توضیح دادند که اکسید نیتریک ممکن است یک کلید خاموش کننده ی داخلی برای جلوگیری از اثرات منفی سیگنالینگ طولانی مدت سیتوکین در سلول‌های غدد درون ریز جزایر باشد.

محققان اظهار داشتند: یافته‌های ما نشان می‌دهد که عملکرد اولیه سیتوکین‌ها و اکسید نیتریک محافظت از سلول‌های غدد درون‌ریز در جزایر پانکراس در برابر آسیب است، و تنها زمانی که سیگنالینگ سیتوکین از تنظیم خارج می شود، آسیب جبران‌ناپذیری به سلولهای جزایر وارد می گردد.

متن کامل این مقاله با عنوان "تنظیم ژن وابسته به سیتوکین و اکسید نیتریک در سلول های غدد درون ریز و غیر غدد درون ریز جزایر" را در آدرس زیر مطالعه کنید:

https://academic.oup.com/function/advance-article/doi/10.1093/function/zqab063/6447539

منبع:

https://www.newswise.com/articles/cytokines-and-nitric-oxide-may-protect-pancreatic-islet-cells-from-damage